Mijn collega Tim en ik lieten met mondjesmaat van de kunstenaar proeven.
Zowel leerlingen als collega's.
Voor de kerstvakantie speelden we speelplaatsfotograaf. Enkel kinderen met een 'muts met oorflappen' werden gefotografeerd. Nieuwsgierigheid alom. Mag ik ook op de foto? Waarom trek jij foto's?
Van deze portretten maakten we een collage zoals Hans Eijkelboom.
Die plaatste we na de kerstvakantie aan de ingang van de school.
Maar van de kunstenaar is nog geen sprake:enkel een groot vraagteken.
Onze eerste trigger!
Een weekje later werd het vraagteken vervangen door een kunstwerk van Hans Eijkelboom. Zijn naam kreeg ook een gezicht.
We legden er ook een blad bij met de vraag of ze vonden dat er gelijkenissen of overeenkomsten waren. Ze vergeleken de 2 werken in plaats van de foto's onderling. Logisch eigenlijk, maar we wilden al een beetje de maatschappelijke kijk van Hans volgen. Ze zijn er al bij blijven stilstaan en er werd over gepraat, dat is belangrijk.
Trigger twee OK!
Naar aanleiding van de gedichtendag met als thema 'Stroom', stroomde er een gedichtje uit mijn pen. Na wat praktisch geklungel, met een gebroken kader als gevolg, ziet onze kader er weer anders uit.
Hopelijk valt dit de kinderen ook op!
Jolente doet een telefoontje naar Nederland: Hallo, Hans, kan je even naar de school komen? En breng je fototoestel mee...
In de leraarskamer plaatsten we een kader met alle gezichten van de leerkrachten. Als je goed kijk zit er ook een groen gezicht tussen, dat is het portret van Hans Eijkelboom. Onderaan hingen we een QR-code. Wie deze kon lezen, kwam op een link met een korte omschrijving van de kunstenaar. Een knipoog naar de i-pads die enthousiast gebruikt werden tijdens ons project met Edubit. Maar helaas waren die nu niet meer voorhanden...
Deze week hingen we een aantal werken met enkele kernwoorden aan het plafond in de leraarskamer. Daartussen hing ook een uitnodiging voor de brainstorm op donderdag 9 februari. We verwachten een massale opkomst! Positief denken :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten