zondag 1 januari 2012

Een kerstbal met een gedicht in

Twee jaar geleden kreeg ik van Myrit, die taverne Den Beeweg uitbaat, 20 kerstballen van La Chouffe. Dit jaar brachten ze me op een idee. Je kan de kerstballen openmaken. Vooraleer ik ze in de kerstboom liet hangen, mochten de leerlingen er een tekstje insteken. Ik liet een nieuwjaarsbrief lezen waarin het jaar vergeleken werd met een boek. Ik vroeg hen om ook een vergelijking te maken. Ikzelf denk vaak in beeldspraak, de leerlingen daartoe aanzetten is een ander paar mouwen. Van een collega hoorde ik achteraf dat Turkse kinderen geen spreekwoorden kennen. Tijdens het kerstfeestje op vrijdag mochten ze een willekeurige bal openmaken en het gedicht voorlezen. Zo werden ze verrast door hun eigen woorden. Arthur, een voetballer, schreef dit:
Nieuwjaar is als een voetbal.
De bal weet niet wat hem te wachten staat.
Bij nieuwjaar begint een nieuw jaar vol verrassingen,
 je weet niet wat je te wachten staat.

1 opmerking:

  1. Da's echt leuk Tineke, het kan ook een alternatieve nieuwjaarsbrief zijn.
    Gelukkig nieuwjaar!!

    BeantwoordenVerwijderen