woensdag 30 november 2011

Sporen ontspoord!


Aangespoord door de les beeld van Marianne over sporen stonden de spoorverbindingen in mijn hoofd niet stil... sporen - klei - stiftgedicht - afdrukdinges - verf ... Ik volgde uiteindelijk het spoor van het stiftgedicht. Ging samen met de kinderen op zoek naar sporen van journalisten in kranten. De kinderen kozen een artikel. Hun stiftspoor bepaalde welke woorden overbleven voor HUN stiftgedicht.
De beeldende opdracht luidde: maak een werk bij het gedicht, maar je mag enkel gebruik maken van afdrukken. Een spoor van verfexperiment en contentement trok door mijn klas en ik was weer even blij dat ik muzojuf was!

In het filmpje zie je Stef die uitleg geeft over zijn werk. Zijn artikel kwam uit de krant van die dag. Zijn thema is dus heeeel actueel. Ik vond het een verrijking van de les om de leerlingen te laten reflecteren over hun werk. Eens verder gaan dan goed, mooi, leuk of lelijk. Bij mezelf is het nog wat zoeken naar de juiste vraagstelling. In deze les heb ik de nadruk gelegd op het verkennen van het materiaal (voorwerpen afdrukken) waarmee ze zich beeldend kunnen uitdrukken (het onderwerp in stiftgedicht).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten