- Instap: Er groeit een schrijf-of schilderstok aan je neus. Eerst naam en geboortedatum dan geboortedatum klein schrijven, dan groter... en nog groter tot er een belletje rinkelt en we 'bevriezen'. Sommige leerlingen voelden zich geremd, anderen lieten zich volledig gaan, ik deed zelf ook mee.
- Tableau vivant: boetseren met standbeelden, leerkracht of leerling zet een aantal 'bevroren leerlingen' in een compositie, de andere leerlingen bedenken er een verjaardagsituatie bij (Wat gebeurt er op het verjaardagsfeestje van Emmely?) Vervolgens liet ik hen per vier een situatie bedenken die ze moesten uitbeelden. Er kwamen situaties als: taart eten, ruzie maken, groot kado krijgen, dansen, voetballen. Op mijn signaal moesten ze het 'tableau vivant' maken. Ik liet hen 10 tellen staan en klapte in mijn handen om te 'ontdooien'. De kinderen gingen heel spontaan om met deze dramatische werkvorm. Voor herhaling vatbaar.
- Lied maken: Ik gaf elke leerling 4 zinnen die ze moesten aanvullen. Daarna kregen ze de opdracht om per 4 elkaars zinnen te beluisteren en er een aantal bruikbare woorden of zinnen uit te halen om een lied te maken. Ze kozen een kinderlied (broeder jacob, 'k zag twee beren,...) en zetten er zelf tekst op. Eén groepje was meteen vertrokken, de anderen hadden een zetje nodig. Uiteindelijk kwamen ze allemaal tot een lied dat ze met enthousiasme of nodige schroom zongen, al dan niet ondersteund met een ritme-instrument. Sommigen bedachten er zelfs gebaren bij. Zo eenvoudig, maar fijn muziekmoment. De opnames ervan verschijnen binnekort op de klasblog.
Vul de zinnen aan met minstens 3 woorden.
Mijn verjaardag is bijzonder want ____________________________________________________________
Tot mijn verbazing zat er in het pakje _________________________________________________________
Op mijn verjaardag eet ik het liefst _____________________________________________________________
Op mijn verlanglijstje staat __________________________________________________________________
Geen opmerkingen:
Een reactie posten